Käkledskirurgi

Kirurgi för TMD (Käkledsbesvär) bör endast övervägas efter alla andra behandlingsalternativ har misslyckats. Eftersom kirurgi är oåterkallelig, är det klokt att få en andra eller tredje åsikt från andra kirurger.

Det finns tre typer av operationer för TMD:

1. ARTROCENTES
Detta är ett mindre ingrepp som utförs på kliniken under narkos. Operationen innebär att sätta nålar inuti den drabbade leden och skölja med sterila vätskor. ​

2. ARTROSKOPI
Utföres i narkos. Kirurgen gör ett litet snitt i framför örat och infogar en liten, tunn instrument som innehåller en lins och ljus. Detta instrument är anslutet till en videoskärm, vilket gör att kirurgen kan undersöka TMJ och omgivningen. Beroende på orsaken till TMD kan kirurgen avlägsna inflammerad vävnad eller justera disken. Jämfört med öppen kirurgi, är denna operation mindre invasiv, lämnar mindre ärrbildning och är medför minimala komplikationer och en kortare återhämtnings tid.

3. ÖPPEN LEDKIRURGI
Utföres i narkos. Till skillnad från artroskopi är hela området kring TMJ öppnas så att kirurgen kan få en fullständig bild och bättre tillgång. Jämfört med artroskopi, resulterar öppen ledkirurgi för TMD i en längre läkningstid och det finns en ökad risk för ärrbildning och nervskada.

Käkledsproblem

Temporomandibulära störningar (TMD) uppstår till följd av problem med käken, och de omgivande ansiktsmusklerna som kontrollerar tuggning och rörelser av käken. Käkleden (TMJ) är den gångled som ansluter underkäken till tinningbenet av skallen, som är omedelbart framför örat på vardera sidan av huvudet. Leden är flexibla, vilket gör att käken kan röra sig smidigt upp och ner och från sida till sida som gör att du kan prata, tugga och gäspa. Muskler som fäster in till och omger käken styr position och rörelse av käken. Orsaken till käkledsbesvär är inte helt kartlagt, men tandläkare tror att symptomen uppstår i samband med muskelproblem i anslutning till käkarna eller delar av leden själv. Skador på käken, käkleden, eller muskler i huvud och hals – till exempel från ett hårt slag eller whiplash – kan orsaka TMD. Andra möjliga orsaker är: Tandgnissling eller pressning, som sätter en stor press på TMJ Förskjutning av käkledsdisken, den mjuka kudden mellan käkledshuvudet och skallbenet Förekomst av osteoartrit eller reumatoid artrit i TMJ Stress, som kan orsaka en person biter samman och ökar påfrestningen på muskulaturen.

VILKA ÄR SYMPTOMEN AV KÄKLEDSBESVÄR?

• Smärta eller ömhet i ansiktet eller käken, med ev spridning till andra närliggande områden såsom nacke och axlar, runt örat när man tuggar, pratar eller gapar stort

• Begränsad förmåga att gapa stort

• Käkar som “fastnat” eller “låsts” i det öppna eller slutna läget

• Knäppningar eller skrapljud i käken i samband med gapning eller slutning av munnen

• En trötthetskänsla i ansiktet

• Svårighet tugga eller att bettet inte stämmer som innan – som om de övre och nedre tänderna inte passar ihop ordentligt

• Kan förekomma på ena eller båda sidorna av ansiktet

• Andra vanliga symptom på TMD inkluderar tandvärk, huvudvärk, värk nacke, yrsel, öronvärk, hörselproblem, smärta i övre skuldraområdet och tjut i öronen (tinnitus).

HUR STÄLLS TMD DIAGNOSEN?
Eftersom många andra förhållanden kan orsaka liknande symptom som TMD – inklusive en tandvärk, problem med bihålorna, artrit, eller tandköttssjukdomar – måste din tandläkare genomföra en noggrann anamnes (sjukdomhistorik) och fysisk undersökning för att fastställa orsaken till dina symptom.

NÅGRA GRUNDLÄGGANDE, KONSERVATIVA BEHANDLINGAR FÖR KÄKLEDSBESVÄR:

• Vid akut smärta, applicera en kylpåse vid sidan av ditt ansikte i ca 10 minuter. Gör några enkla stretchövningar för din käke.

• Efter träningen, lägg en varm handduk på sidan av ansiktet i ca 5 minuter. Utför denna rutin några gånger varje dag.

• Ät mjuk mat. Ät mjuk mat såsom yoghurt, potatismos, keso, soppa, ägg, fisk, tillagade frukter och grönsaker, bönor och spannmål.

• Ta mediciner. För att lindra muskelvärk och svullnad, prova icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel (NSAID), till exempel Naproxen eller Ibuprofen. Muskelavslappnande medel, ångestdämpande läkemedel och antidepressiva är tillgängliga genom recept.

• Låg nivå laser terapi. Detta används för att minska smärta och inflammation, liksom öka rörelseomfång för att öppna munnen.

• Skaffa en bettskena hos din tandläkare.

• Undvik extrema käkrörelser. Håll gäspa och tugga (speciellt tuggummi eller is) till ett minimum och undvik extrema käkrörelser som att skrika eller sjunga. Vila inte hakan på handen eller hålla telefonen mellan axeln och örat. Öva god hållning för att minska nacke och ansiktssmärta. Håll dina tänder lätt isär så ofta du kan för att minska trycket på käken. För att kontrollera bettet eller undvika pressning under dagen, placera tungan mellan tänderna. Testa avslappningstekniker för att hjälpa mot spända muskler i käken.

När de grundläggande behandlingar som anges ovan misslyckas kan din behandlare föreslå en eller flera av följande behandlingar för käkledsbesvär:

TRANSKUTAN ELEKTRISK NERVSTIMULERING (TENS)
Denna behandling använder låg nivå elektrisk ström för att ge smärtlindring genom att vidga käken gemensamma och ansiktsmusklerna. Denna behandling kan ske hos tandläkaren eller hemma.

ULTRALJUD
Ultraljudsbehandling är djup värme som appliceras på TMJ att lindra ömhet eller förbättra rörligheten.

TRIGGER-PUNKT INJEKTIONER

Smärtstillande eller anestesi injiceras i ömma ansiktsmuskler kallas “triggerpunkter” att lindra smärta.

RADIOVÅG TERAPI
Radiovågor skapar en låg nivå elektrisk stimulering till det gemensamma, vilket ökar blodflödet. Patienten upplever lindring av smärta i leden.

Ring oss på 031-45 15 17